Sunday, March 3, 2013

Sotsiaalsed võrgustikud


Selle nädala ülesandeks tuli analüüsida Matt Webbi kriteeriume vabalt valitud sotsiaalvõrgustiku juures. Sotsiaalvõrgustikuks valisin "Facebooki"-i, kuna tegemist on ühe kõige populaarsema ja üldotstarbelisema suhtlusportaaliga. Hiljuti tehtud uurimus näitas, et suurem enamus arvuti kasutajaid pärast arvuti käivitumist teevad esimese asjana lahti suhtlusportaali Facebooki. Facebooki rajas Mark Zuckerberg aastal 2004 koos kaasõpilaste ja toakaaslaste abil. 2012. aasta oktoobri andmete järgi kasutab Facebooki üle 1 billion aktiivse kasutaja.

Järgnevalt analüüsin Matt Webbi kriteeriume (Identiteet, Kohaleolek, Suhted, Vestlused, Rühmad, Reputatsioon, Jagamine).

Identiteet - Valitud suhtlusportaalis saab tegutsema hakata pärast kasutajakonto registreerimist ning sisselogimist (kasutajanimeks on emaili aadress või telefoni number). Kasutaja saab profiilile lisada erinevaid andmeid. Näiteks tüüpilisteks andmeteks on kasutaja üldinformatsioon (elukoht, telefon, keeled, kool jne.). Lisaks sellele saab lisada üldise kirjelduse enda kohta, profiili pildi (avatar), hobid, leimmik raamatud/muusika/filmid.

Kohalolek - Facebook võttis hiljuti (aasta tagasi) kasutusele kontaktnimekirja (sarnane MSN-ile). Nimekiri näitab, kes sinu sõpradest hetkel on sisse- või väljalogitud. Samuti saab näha (ajaliselt), millal kasutaja viimati oli suhtlusportaalis aktiivne.

Suhted - Hetkel on kasutusel kaks olekut - ainult sõbrad näevad sinu profiili või profiil on kõigile avalik. Lisaks sellele on olemas "custom" olek, mille abil saab määrata mingi teatud osa, mida keegi näeb või mitte (näiteks näidata ainult üldist infot, kuid mitte pildi albumeid).

Vestlused - Sõnumeid saab antud suhtlusprotaalis saata teistele kasutajatele kasutades kontaktnimekirja (sarnane MSN-ile), saata e-maili sarnane sõnum, kasutada facebookile omast "seina". Samuti on võimalik kommenteerida kasutajate lisatud pilte.

Rühmad - Sõpru on võimalik paigutada gruppidesse (nt. koolikaaslased, perekond). Lisaks sellele saab luua eraldi kogukondi ning kutsuda sinna oma sõpru.

Reputatsioon - Facebook kasutab "Like" nuppu, et hinnata kasutajate postitusi (pilt, link, video, staatus, sõnum). Samuti näevad teised kasutajad sinu sõbralistis, mida sa oled like-inud. Tänu sellele levib antud suhtlusportaalis väga palju reklaami ja rämpspostitusi.

Jagamine - Nagu Matt Webb ütleb, jagamine on sotsiaalvõrgustike alustalasid, siis ka facebook-is on selline asi täiesti olemas. Jagada saab praktiliselt ükskõik mida (sündmused, viited, pildid, videod, staatused, lingid jne.)

Nagu näha siis valitud suhtlusportaal Facebook vastab väga hästi kõigile Matt Webbi kriteeriumitele.

No comments:

Post a Comment